Koniec letniej nudy na walorach gamedev

Początek niniejszego tygodnia na rynku akcji gamedev pokazuje, że wakacje się skończyły – koniec z letnią nudą na gierkowych walorach. Ciężko tych wydarzeń nie skomentować, co wymusiło na mnie pewną zmianę planów. Drugi wpis zamierzałem poświęcić w całości Farm51 (F51). Nad tym materiałem pracuję w międzyczasie, w drugim wpisie przedstawiajam krótki komentarz o wczorajszych / dzisiejszych wydarzeniach dotyczących właśnie Farm51 (F51), jak również grupy PlayWay (PLW), zwłaszcza ECC i MovieGames (MOV).

Konepecja i treści bloga będą zatem powstawały w praniu. Muszę też uporać się z wizją adresata, do którego będę kierował swoje wpisy. Zapewne wyjadacze, którzy żyją życiem swoich walorów i wiedzą o nich wszystko nie znajdą tu dla siebie nowych informacji, choć ich również zachęcam do dyskusji. Mam natomiast nadzieję, że zarówno spekulanci, którzy nie mają czasu by śledzić wszystkie walory, jak i nowicjusze, którzy dopiero poznają tajniki inwestycji w gamdev znajdą tu dla siebie mnóstwo ciekawych treści.

Jestem też dostępny na Facebooku: @Bycze Gierki – gamedev na parkiecie, Twitterze: @ByczeG i Instagramie. Przejdźmy jednak do konkretów.

Ostatnie wzrosty F51 to oczywiście gra pod premierę Chernobylite. W ubiegłym tygodniu poznaliśmy datę premiery wczesnego dostępu (16.10.2019). Dzisiaj miało miejsce kolejne znaczące wydarzenie. Gra w wersji pre-alpha została przekazana do osób, które wsparły jej produkcję poprzez serwis Kickstarter. Tymczasem walor zaliczył bardzo spokojną sesję, zamykając notowania kursem relatywnie zbliżonym do wczorajszego, przy niższych obrotach. Moim zdaniem jest to bardzo dobry sygnał, który świadczy o świetnej kondycji waloru. Można domyślać się, że najlepiej przygotowani i poinformowani uczestnicy rynku zapewne zapewnili sobie poprzez Kickstarter dostęp do tej okrojonej i wstępnej wersji gry, by we własnym zakresie sprawdzić jej jakość. Brak większej aktywności ze strony sprzedających podczas dzisiejszej sesji jest zatem pewnym barometrem ocen, których publikowanie w Internecie z różnych przyczyn (również prawnych) budziłoby wątpliwości. Wydaje się zatem, że „mini-premiera” wypadła całkiem nieźle.

Można też wspomnieć, że F51 również wczoraj (jak co tydzień w poniedziałek) pokazał raport o zmianach wprowadzonych w WorldWar3 (WW3) (https://worldwar3.com/2019/09/16/raport-tygodniowy-29-ui-2-0/?fbclid=IwAR12Jl5bMkeiqCywDbyIYzEwh8CXvH1-T1dGbVtNlCRneGcu2iCweWKplRA). Nie są to zmiany znaczące, a zdarzenie samo w sobie nie wpływa na cenę akcji. Potwierdza jednak, że prace nad przygotowaniami do premiery pełnej wersji gry konsekwentnie poruszają się do przodu. Rynek na ten moment odwrócił jednak wzrok od tej produkcji, w kierunku Chernobylite. Moim zdaniem to kwestia czasu, gdy sobie o niej przypomni.

Więcej o F51 napiszę w kolejnym wpisie.

Wczoraj po zamknięciu sesji PlayWay opublikował aktualizację raportu ESPI o sprzedażowy swoich najważniejszych produkcji. A co w tym raporcie pokazał? Nic nowego – flagowce PlayWay nadal się nieźle sprzedają. Sprzedano już ponad 1 mln sztuk „House Flipper” (HF) na PC, a łącznie z DLC „Garden” to już jest ponad 1,2 mln sztuk. Sprzedaż „Car Mechanic Simulatror” (CMS) na wszystkich platformach to już miliony egzemplarzy.

Zobaczcie sami (dane w tysiącach): (https://www.stockwatch.pl/komunikaty-spolek/PLAYWAY,aktualizacja-popremierowego-raportu-sprzedazo-2019-09-16,ESPI,20190916_223312_0000169538).

Czy możemy z tego odczytać coś, co nie zostało w komunikacie wyrażone wprost? Te informacje są już w cenie akcji. Informacje o sprzedaży są jednocześnie znaczącym prognostykiem dla kolejnych produkcji z grupy, nawiązujących do wcześniejszych hitów. Cross-selling to podstawowe narzędzie wykorzystywane w grupie. System sprzedaży i promocji kolejnych tytułów z grupy polega na bezustannym serwowaniu graczom kolejnych porcji podobnych dań na różne sposoby (nawet jeśli są wyprodukowane lub będą wydane przez zupełnie inne podmioty z grupy).

Nabywcy CMS dostają sugerstię dodania do listy życzeń gier będących w fazie produkcji o podobnej tematyce: Car Wash Simulator (której współwydawcą jest MOV), Car Trader Simulator oraz Drift19 (której developerem jest ECC). Osoby, które dodały w ten sposób grę do listy życzeń, w momencie premiery dostaną wiadomość na email wraz z kuponem promocyjnym (np. -10%), zachęcającym do nabycia kolejnej gry. Dzięki tym kuponom, gra zajmie wyższą pozycję w rankingu globalnych bestsellerów Steam. Im wyższa pozycja w tym rankingu, tym wyższa sprzedaż. Spirala sprzedaży nakręca się ze zdwojoną mocą.

Analizując wyniki sprzedaży tytułów podanych w ESPI PlayWay należy zatem rozważyć, jak te informacje wpłyną na sprzedaż kolejnych produkcji PLW oraz jaki będzie ich wpływ na notowania spółek z grupy. Należy mieć na uwadze, że przy obecnej kapitalizacji PlayWay spektakularny wzrost pod premierę raczej niskobudżetowych gier będzie coraz trudniejszy (z drugiej strony kurs kształtuje się stabilniej i mniej nerwowo), dlatego warto przyjrzeć się córkom PLW, o niższej kapitalizacji, dla których każda premiera ma znacznie większe znaczenie.

PlayWay to rodzic, który hojnie obdarowuje swoje dzieci. Zwłaszcza te, które próbują swoich sił na giełdzie. W raporcie ESPI wspomniano o sprzedaży House Flipper, która razem z DLC sprzedała 1,2 mln egzemplarzy. Ostatnio CreativeForge Games (CFG) zapowiedziała wydanie gry nawiązującej do tego tytułu (House Flipper City), przygotowując aż dwie koncepcje tej gry – to gracze mają zdecydować, która z nich zostanie przekazana do produkcji.

Takich powiązań jest więcej – nieźle sprzedający się Thief Simulator (330.000 sprzedanych sztuk) poleca Drug Dealer Simulatora – grę, której współwydawcą będzie MOV (premiera 06.12.2019). Również popularny Uboat (131.000 sprzedanych sztuk) poleca Aircraft Carrier Simulator (producent i wydawca: CFG: premiera w drugim kwartale 2020 r.).

Co na to kurs PLW? Spada na relatywnie wysokich obrotach –2,39%, konsumując połowę wczorajszego podejścia. Należy jednak zwrócić uwagę jak radzą sobie w tym tygodniu dwie córki: ECC i MOV.

Obie z nich w ciągu ostatnich kilku sesji zaliczyły kilkunastoprocentowe wzrosty. W przypadku MOV to reakcja na podane w ubiegłą środę daty premier dwóch produkcji „The Beast Inside” (TBI), wyznaczoną na 17.10.2019 oraz wspomniany już „Drug Dealer Simulator” (DDS), wyznaczoną na 06.12.2019. Jeśli chodzi o ten walor – podjąłem decyzję, że jego zachowaniom będę się przyglądał na razie z boku. TBI to horror FPP, a ten gatunek nie ma moim zdaniem ostatnio dobrej passy (patrząc po dwóch ostatnich premierach Bloober). Żaden z tytułów na razie nie zgromadził imponującej grupy na Steam Community (DDS to nieco ponad 5.000 natomiast Beast Inside niecałe 9.000). Niemniej będę im kibicował z całego serca – każda udana premiera to dodatkowy plusik dla gamedev jako branży, a przynajmniej dla części inwestorów, którzy zrealizują zyski, dodatkowe środki na dywersyfikację portfela. Pomimo że zająłem fotel obserwatora, myślę że rynek będzie grać pod te premiery i spółka nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.

Jeśli chodzi o ECC – wciaż nie podano informacji o dacie premiery wyczekiwanej produkcji „Drift19„, której data, jak sugerowałby tytuł i jak zapowiadała spółka, powinna nastąpić w 2019 r. Grupa steam dla tej produkcji zbliża się do 18.000 użytkowników, co wydaje się być już wynikiem nieco wyższym niż przeciętna dla grupy PLW. Spółka poinformowała, że tytuł został dodany do wishlisty przez ponad 75.000 użytkowników Steam. Na poniedziałek 23.09.2019 zaplanowano dzień inwestora ECC, podczas którego mają być omówione m.in. plany spółki (https://strefainwestorow.pl/artykuly/wydarzenia/20190913/ecc-games-dzien-inwestora-drift19). Obecnie trzymam walor w swoim portfelu. Na temat ECC zamierzam napisać coś więcej w przyszłości.

Oprócz wspomnianych, nie można przeoczyć również wzrostów na Varsav Game Studios. W ciągu ostatniego miesiąca ta spółka urosła o ponad 50%. Dodałem spółkę do obserwowanych i przyjrzę się bliżej w wolnej chwili.

Powyższy wpis stanowi wyraz moich subiektywnych opinii i żadna wypowiedź nie może być traktowana jako porada bądź rekomendacja. Każdy powinien dokonać samodzielnej oceny ryzyka.

Opublikowane przez Bycze Gierki

Inwestycje w gamedev do gorący temat, z którym wiąże się wielkie ryzyko. Jak inwestować by nie dac się oskubać? Do kogo adresuję swoje wpisy? Trudne pytanie. Zapewne wyjadacze, którzy żyją życiem swoich walorów i wiedzą o nich wszystko nie znajdą tu dla siebie nowych informacji, choć ich również zachęcam do dyskusji. Mam natomiast nadzieję, że zarówno spekulanci, którzy nie mają czasu by śledzić wszystkie walor, jak i nowicjusze, którzy dopiero poznają tajniki inwestycji w gamdev znajdą tu dla siebie mnóstwo ciekawych treści.

7 myśli w temacie “Koniec letniej nudy na walorach gamedev

  1. Gratuluję pomysłu na bloga i życzę powodzenia.

    Ja bym dodał pare groszy o niedocenianej spółce Creepy Jar. Myślę, że to przez to, ze premierę już zaliczyli,,,ale wydaje mi się, że zdali egzamin celująco i niewątpliwie jest to walor wart uwagi na długi termin…

    Polubione przez 1 osoba

  2. Car mechanic simulator na konsolach rozwalił system. Analitycy spodziewali się do końca roku sprzedaży na poziomie 80k. W chwili obecnej razem z DLC jest już ponad 200k. Zakładając zysk około 50zł ze sztuki można policzyć że sama ta gra dołoży pokaźną sumę do wyników za 3Q. A gdzie inne gry

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: