O tym i o tamtym (GameInn, PlayWay, CFG, VVD i BBT)

W dzisiejszym wpisie o wynikach i znaczeniu programu GameInn, o komunikacji PlayWay z inwestorami poprzez kanał YouTube, screenach „House Flipper City” od CreativeForge Games (CFG) oraz krótkie komentarze dotyczące VIVID (VVD) i BoomBit (BBT). 

W ubiegły piątek poznaliśmy wyniki III edycji GameInn. Do spółek gamedev (nie tylko notowanych na giełdzie), ma trafić łącznie 105 mln PLN. Pełna lista nagrodzonych tutaj. https://cutt.ly/AeycOru

To oczywiście znakomita wiadomość. Czytając wpisy w Internecie mam jednak wrażenie, że nie jest przez wszystkich prawidłowo odczytywana. Środki przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju nie są dodatkowych zastrzykiem gotówki, która może być przez spółkę dowolnie rozdysponowana. To środki celowe podlegające ścisłej kontroli ich wydatkowania, wypłacane w formie zaliczek po ukończeniu kamieni milowych. Nie mogą być wydane „po prostu” na produkcję następnej gry – muszą być przeznaczone na rozwój technologii, która została opisana we wniosku o przyznanie dofinansowania. 

Np. Farm51 otrzymał dofinansowanie w wysokości 5,9 mln PLN na realizację projektu pn. „Opracowanie zautomatyzowanego systemu proceduralnego generowania efektów specjalnych w grach wideo z uwzględnieniem charakterystyki dźwięku i muzyki”. Otrzymanie tej sumy będzie wiązało się z obowiązkiem przedstawienia dowodów, w ramach realizacji kamieni milowych, że wcześniej wypłacone na ten projekt zaliczki zostały faktycznie prawidłowo wydane. Wskazano też, że koszt całkowity projektu wynosi: 10,1 mln PLN, co oznacza, że 4,2 mln PLN na realizację projektu musi pochodzić ze środków własnych spółki. Oczywiście sprytne planowanie projektu np. przez Farm51 może zakładać wykorzystanie wspomnianej technologii przy pracach nad nową grą, a opracowana technologia – możliwa do wielokrotnego użytku. Tytułem przykładu – sprzęt i know-how zgromadzony przez F51 przy produkcji GetEven” w zakresie fotogrametrii z pewnością został wykorzystany przy “Chernobylite”. Tak może być również w tym przypadku.

Środki z Geminn pozyskały również spółki ECC, Artifex Mundi, 7Levels, FOR, T-Bull oraz iFun4All.

Znalezione obrazy dla zapytania playway

PlayWay podał w poniedziałek wyniki półroczne. Nie mam PlayWay obecnie w portfelu i szczerze – nie miałem czasu by się nad tym tematem pochylić, co nie jest łatwym tematem z uwagi na ilość wydarzeń wpływających na wyniki tej spółki. Nie o tym jednak chciałem dzisiaj pisac.

W grupie PlayWay w ciągu ostatnich miesięcy pojawił się nowy sposób komunikacji z inwestorami. W zamieszczanych na YouTube filmikach prezesi spółek z grupy odpowiadają na pytania przesłane przez inwestorów. Ostatnio ukazały się nowe filmy od Krzysztof Kostowski (prezesa PlayWay) oraz Mateusza Wcześniaka (prezeza Movie Games).

https://www.playway.com/aktualnosci-inwestorskie 

W niedzielę taki filmik przedstawił prezes CFG Piotr Karbowski (nazywany przez internautów Inżynierem, co niekoniecznie muszą rozumieć młodsi czytelnicy). CFG to moim zdaniem obecnie jedna z ciekawszych spółek z grupy PLW, która w terminie 6-12 miesięcy ma przed sobą ciekawe zapowiedzi, które mogą przyciągnąć uwagę inwestorów.

W wypowiedziach Inżyniera nie otrzymaliśmy jakichś zaskakujących informacji o spółce, które nie były już wcześniej znane. Sam sposób komunikacji z inwestorami należy ocenić jak najbardziej pozytywnie, a prezentacja CFG wyróżnia się na plus na tle innych przedstawionych na kanale PlayWay. Tajemniczo brzmi informacja o wprowadzeniu “behawioralnego systemu oceny graczy” – może przy okazji następnej serii pytań uda się pociągnąć prezesa za język, co dokładnie oznacza ten system. Prezes CFG opowiadał też o trwającej rekrutacji całych zespołów developerskich (o których informację chciałby przekazać w niedługim czasie w ESPI), co jednak bez konkretów trudno na tym etapie ocenić.

Najciekawszy jest jednak wątek “House Flipper City”, który zgodnie z zapowiedzią Inżyniera zostanie niedługo pokazany na Steam. Na slajdzie widoczne są pierwsze screeny z gry, które wydaje mi się, że do tej pory nie były nigdzie pokazywane. Zrobiłem zrzuty ekranu, które – niestety w niewielkiej rozdzielczości – możecie obejrzeć poniżej. Liczę na to, że niedługo będziemy mogli ocenić dwie koncepcje gry, zgodnie z zapowiedzią Prezesa, w lepszej rozdzielczości. O potencjale tej produkcji, wykorzystującej cross-selling w grupie PLW, pisałem wstępnie we wpisie z 17-09-2019 r. (Link: https://byczegierki.com/2019/09/17/poczatek-tygodnia-na-rynku-akcji-gamedev/ ).

Zostały pokazane też nowe obrazki z Aircraft Carrier Survival, którego premiera (być może w krótkim, 3-miesięcznym Eearly Access) ma nastąpić w przyszłym roku. Jeden z nich wklejam poniżej – może okazać się, że będzie to nieco inna gra, niż wynikałoby to z wcześniejszych zapowiedzi. Inżynier wskazywał, że są bardzo zadowoleni z efektów budowania społeczności dla tej gry w serwisie Steam.

Vivid (VVD) – po jednodniowym ożywieniu związanym z zapowiedzią zmian strategii spółki oraz prawdopodobnej emisji nowych akcji kurs co do zasady powrócił do bazy, tj. wsparcia w rejonie w okolicach 1,25-1,32 PLN. Płynność niewielka, a szanse na dynamiczne wybicie w krótkim czasie spadły – pogoniłem papier wychodząc na nim co do zasady na 0. Dla mnie to nauczka na przyszłość, żeby w przypadku takich agresywnych zagrań szybko zrealizować zysk nawet jeśli jest niższy, niż założony (w tym przypadku było to +15%).

Czuje się zobowiązany również by zostawić słowo komentarza na temat BoomBit (BBT), który podał wyniki półroczne, te zostały odebrane przez rynek bardzo źle. Co prawda, jak już pisałem, osiągnął 22,2 mln PLN przychodów ze sprzedaży, z czego 14,0 mln zł w samym II kwartale, co oznacza wzrost o 71% względem I kwartału, zapowiedziano również nowe gry, jednak wynik netto za I półrocze był 1,3 mln zł na minusie.

Walor w skali miesiąca został przeceniony łącznie o kilkadziesiąt procent (-39%). Przyznaję, że nigdy bliżej nie przyjrzałem się spółce, rynek gier mobilnych to trudniejszy temat dla inwestora (choćby przez utrudnienia przy szacowaniu wyników), a ubiegłotygodniowe zdarzenie pokazuje, że tego zdania na chwilę obecną nie zmieniam – dalej będę skupiał się na spółkach produkujących i wydających gry głównie na PC. Zabawa w łapanie spadających noży to wątpliwa przyjemność i cieszę się, że nigdy nie miałem tej spółki w portfelu (choć ostatnio nieco pochopnie zdarzyło mi się napisać, że również lubię patrzeć na odjeżdżające pociągi, co w tym przypadku nigdy nie nastąpiło). Dla mnie to też nauczka, by w swoich wpisach na blogu unikać wypowiedzi o spółkach, których nie znam oraz wypowiedzi o wynikach, na których bardziej szczegółową analizę zabrakło mi czasu. Wybaczcie zatem, jednak nie każde wydarzenie rynkowe z branży gamedev zostanie tutaj skomentowane (wbrew początkowym, ambitnym planom).

Opublikowane przez Bycze Gierki

Inwestycje w gamedev do gorący temat, z którym wiąże się wielkie ryzyko. Jak inwestować by nie dac się oskubać? Do kogo adresuję swoje wpisy? Trudne pytanie. Zapewne wyjadacze, którzy żyją życiem swoich walorów i wiedzą o nich wszystko nie znajdą tu dla siebie nowych informacji, choć ich również zachęcam do dyskusji. Mam natomiast nadzieję, że zarówno spekulanci, którzy nie mają czasu by śledzić wszystkie walor, jak i nowicjusze, którzy dopiero poznają tajniki inwestycji w gamdev znajdą tu dla siebie mnóstwo ciekawych treści.

One thought on “O tym i o tamtym (GameInn, PlayWay, CFG, VVD i BBT)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: