CFG i PLW zbudują antyczny świat na nowo

W tym tygodniu mamy prawdziwy wysyp informacji od CreativeForge Games („CFG„) z grupy PlayWay („PLW„). Pojawiła się nowa bardzo ciekawa produkcja „Builders of Greece” oraz nie mniej ciekawy wywiad z Prezesem Piotrem Karbowskim. Również na stronie PlayWay pojawił się filmik z YouTube, w którym CEO odpowiada na pytania inwestorów. To prawdziwa ofensywa markegintowa, której warto poświęcić dłuższą chwilę. Ja również pozwoliłem sobie zadać Prezesowi kilka pytań poprzez email, a uzyskane odpowiedzi stanowią ciekawe uzupełnienie powyższych informacji – dotyczą m.in. tytułu z uniwesum Postal czy następnej pre-produkcji związanej z gladiatorami.

CFG to spółka o której wielokrotnie pisałem, zatem pominę część opisową (np. „Bycze nastroje w CFG” czy też we wpiscie pt „Raporty BLO i CRJ / Materiały od CFG i PLW„).

Ostatnio CFG podała raporty kwartalny i roczny – po wynikach trudno było się spodziewać rewelacji, skoro istotne premiery miały miejsce wiele miesięcy temu. Zakup akcji pod te raporty był moim zdaniem bezzensowny, skoro te wyniki powinny być co do zasady w cenie (a pomimo tego wynik kwartalny spowodował chwilową przecenę, a więc znaleźli się inwestorzy, którzy byli wynikami rozczasowani – niestety taki urok kiepskiej płynności).

W jednym z ostatnich ESPI podano też informację, że Hard West będzie miał swoją premierę na Xbox 19.06.2020 r. Przedsprzedaż ruszy 10.06.2020, a cena gry wyniesie 19,99 USD. Przestrzegam jednak przed tym, aby próbowąć spekulacyjnych zagrań pod tę premierę. Ten tytuł ma już swoje lata i o ile będzie on stanowił pewien dodatek do przychodów spółki, poprawiając płynność i współfinansując następne tytuły, o tyle MOIM ZDANIEM nie będzie z tego ani kokosów, ani spektakularnych niespodzianek. Longtermowno – jest to jedynie dodatek do istotnych wydarzeń i raczej sam w sobie nie powinien mieć istotnego przełożenia na kurs.

Builders of Greece – znaczenie Builders of Egypt

O wiele ciekawszym tematem jest najnowsza preprodukcja, zaprezentowana 19 maja – „Builders of Greece” (BoG), nawiązując do innego tytułu, którego współwydawcą (razem z PlayWay) jest CFG, tj. „Builders of Egypt” (BoE).

Pewnym rozczasowaniem dla rynku (dla mnie na pewno) była informacja od Prezesa Karbowskiego przekazana jakiś czas temu w jednym z wywiadów, że CFG nie będzie miało udziału w przychodach z gry o Egipcie. To wydawało się nieracjonalne – zasadne było pytanie, po co CFG taki tytuł w portfolio, w związku z którym nie będzie korzyści finansowych?

BoG jest pozytywnie zaskakującą odpowiedzią na powyższe pytanie. O ile dla BoE CFG jest tylko wydawcą, o tyle dla BoG jest produkcją własną. Korzyści z teoretycznie obojętnego dla wyniku BoE okazują się znaczne – chodzi o marketing. BoE, który ma mieć swoją premierę w 1Q 2021, będzie wspierał budowę wishlisty BoG (premiera w 4Q 2021). Pozwoli również rozesłać kupony zniżkowe do nabywców BoE – to stały patent stosowany w grupie PLW poprawiający dynamikę sprzedaży. Choć sam nie jestem aktywnym graczem, uważam, że gra prezentuje się bardzo ciekawie – zobaczcie sami:

Profil „Builders of Greece” na Steam

Możliwość crossowania produkcji z BoG uważam za nieocenioną – egipski budowlaniec jest moim zdaniem najlepiej zapowiadającą się obecnie premierą z grupy PlayWay:

  • najwyższa pozycja z grupy PLW w rankingu Steam Popularn Wishlist (ok. 40 pozycji),
  • blisko 21.000 followersów na Steam, wysoka popularność w mediach społecznościowych, wishlista spokojnie przekroczyła
  • sukces dema BoG („Prologue„) – 2.245 recenzji z czego 79% pozytywna,
  • w prasie growej jest postrzegany za najambitniejszy projekt PLW, tworzony z pasją, nawiązujący do klasyki strategii – inspirowany grą Faraon – legendarnym city-builderem [polecam w szczególności wywiad z twórcą (jeszcze pod starym tytułem), ale również inne artykuły np. gram.pl lub polygamia.pl].

Prasówka – negocjacje umowy „z dużą zagraniczną firmą”

Ze wspomnianych wcześniej wywiadów, polecam rozmowę w portalu AkcjonariatCFG kieruje w cztery premiery rocznie. Z ciekawych informacji tam zawartych wynika, że:

  • dla CFG pracuje obecnie ok. 40 osób, co oznacza istotny wzrost zatrudnienia (przekładający się na moce produkcyjne),
  • prace nad House Flipper City i Aircraft Carrier Survival idą zgodnie z planem – premiery w 4Q 2020 r., przy czym CFG planuje wydać wcześniej wersje demonstracyjne, a HFC – być może również w Early Access,
  • Builers of Egypt ma nieco większy budżet niż inne produkcje CFG,
  • CFG jest w trakcie negocjacji umowy „z dużą zagraniczną firmą, która stałaby się wydawcą kolejnej gry preproukcyjnej”.

O CFG w relacjach inwestorkich PlayWay

Na stronie PlayWay pojawił się filmik z odpowiedziami CEO CFG na pytania inwestorów. Część informacji pokrywa się z tymi, które zostały już podane w przywołanym wyżej artykule, dlatego przytocznę tylko niektóre:

  • Builders of Greece to produkcja własna CFG, z której wpływy trafią do spółki w całości (inaczej niż w przypadku Builders of Egypt, które będą dzielone przez PlayWay i Strategy Labs),
  • wczoraj odbyła się premiera Blackthorn Arena – gry, której producentem jest zewnętrzne studio PersonaeGame z siedzibą w Chinach; nie jest to tytuł o istotnym znaczeniu dla CFG (zapewne z tej przyczyny nie było ESPI na ten temat) – jak stwierdził Prezes, ma być wykorzystany do promocji kolejnego tytułu o gladiatorach, tym razem gry własnej produkcji.

W ogóle bardzo polecam dokładne przysługiwanie się każdemu słowu, które pada w materiałach publikowanych na YT ze strony PlayWay w Relacjach Inwestorkich. Między słowami można było tam wyczuć np. subtelne dystansowanie się od ostarniej nieudanej premiery „Drift21” od ECC (smutna historia). Za to w filmach konkretnie PlayWay można zwrócić uwagę na pochwały od prezesa Kostowskiego, które dostaje CFG (film z 3.05.2020 – CEO PlayWay wspominał o tym, że „CFG buduje kolejne preprodukcje, aż nie mogę się doczekać kiedy pokażą następną. Jestem z nią bliżej związany i jej kibicuję. Zespół częściowo mniej doceniany na razie, musi się obronić prawdziwymi zyskami i na to czekamy”. Możliwe że mówił o BoG (wtedy jeszcze trzymanym w tajemnicy), bądź o innej preprodukcji – która jeszcze nie ujrzała światła dziennego (np. grze o gladiatorach, o której wspomniał prezes PK w odpowiedzi na zadane przeze mnie pytanie).

Postal – „materiały mamy już gotowe, obecnie przygotowujemy stronę Steam”

Jeśli chodzi o pytania, które sam zadałem Prezesowi CFG poprzez email dla Relacji Inwestorskich (żeby uniknąć wątpliwości – to forma kontaktu dostępna dla każdego inwestora) przedstawiam (za zgodą CEO) treść odpowiedzi.

Ostatnio w grupie PlayWay pojawił się trend wydawania wersji demonstracyjnych na Steam (jako Prologue). Czy możemy spodziewać się dema ACS lub HFC? Jeśli tak, to kiedy?

// Jak najbardziej, sądzę że ACS może pojawić się właśnie w takiej postaci ( tytuł idealnie pasuje pod taki format reklamy ) 

Pierwotnie zapowiadaliście przedstawienie gry ze świata Postal w marcu 2020 r. W raporcie rocznym pojawiła się informacja, że gra ujrzy światło dzienne w 2021 r. Kiedy możemy liczyć na pierwsze materiały dotyczące tej produkcji? (O „Postal” pisałem m.in. tutaj „Bycze nastroje w CFG„)

// Materiały mamy już gotowe, obecnie przygotowujemy stronę steam oraz dokładne informacje produkcyjne, mam nadzieję że zobaczą państwo trailer w najbliższym czasie. 

Na stronie CFG pokazaliście bardzo ciekawy nowy trailer do ACS. Nie widziałem go jednak na kanałach PLW (Facebook i YouTube). Nie widziałem też, aby promowali „Builders of Greece” – czy PlayWay weźmie udział w marketingu nowych tytułów CFG?

Builders of Greece jest promowany na PLW, w przypadku ACS zsepół wciąż szlifuje grę na której dużo łatwiej będzie oprzeć trailer z realnego Gameplay,  więc skupiamy się aby dopracować grę. Poprzedni trailer również został dokładnie przetestowany względem marketingowym i otrzymaliśmy bardzo zbliżone efekty. Nadal jest to jedna z lepiej budujących się pozycji w grupie. 

W raporcie rocznym pojawiła się informacja o nadchodzącej premierze „Time to stop Time”. To pozycja z działu publishing CFG, a producentem jest zewnętrzne studio. Możecie zdradzić jaki jest koszt CFG wydania tej gry i jaki procentowy udział ma CFG w przychodach? Czy zastrzeżono recoup?

Udział procentowy w tym tytule jest znaczny, mogę również zdradzić że Wishlista przekroczyła 10 000 osób. W przypadku tego tytułu nie jest wliczany Recup a koszty związane z promocją, działem testerskim, produkcyjnym  nie są znaczne. 

Informowął Pan, że CFG nie ma udziału w przychodach Builders of Egypt. Jak wygląda sytuacja z Builders of Greece? Może Pan zdradzić jaki macie udział w przychodzi w ramach BoG?

Możemy powiedzieć że sytuacja jest w tym przypadku odwrócona. Jest to gra produkowana przez CFG jak również przychody z tej gry są pełne.

Czy w nadchodzącym czasie zamierzacie pokazać jakieś kolejne pre-produkcje? Czy mógłby Pan zdradzić jakieś szczegóły dotyczące nadchodzących tytułów?

Zobaczymy niedługo tytuł związany z Gladiatorami , obecnie współpracujemy również z producentami „Blackthorn Arena” oraz „Age of Gladiators” więc również mamy możliwość lepszej cross-promocji tytułu. Blackthorn Arena obecnie posiada dużą grupę graczy.

Co dalej?

Dzisiaj kurs napotyka opór na poziomie ok. 21 zł, a kapitalizacja stają się coraz bardziej „okrąglutka” (55 mln zł) – wchodzenie na obecnych poziomach wiążę się już z dość spornym ryzykiem. Niemniej sam akcji jeszcze nie sprzedaję , dalej zakładam sporą przestrzeć dla wzrostów biorąc pod uwagę, że w ciągu 6 miesiący będziemy mieli prawdopodobnie dwie premiery i napływ kolejnych informacji o premierach zapowiadanych na 2021 r. W porównaniu z wyceną innych spółek z grupy PLW, CFG nadal nie wydaje się szczególnie napompowany [SimFabric (123 mln zł), GamesOperator (200 mln zł) czy poturbowany, dotknięty problemami ECC (47 mln zł)]. Oczywiście nie ma co porównywać ich do MOV, którego wycena uwzględnia wielki sukces, jaki odniósł DDS (160 mln zł). Na taki sukces będą musieli sobie dopiero zapracować.

Przyznam, że miałem pozycję na CFG skrócić gdy przebije 20 zł – na razie jednak zmieniłem zdanie, gdyż jakość dobrych informacji z obozu CFG mnie pozytywnie zaskoczyła – uważam, że te plotki można sprzedaż drożej. Niemniej z uwagi na to, że moja średnia jest bardzo niska w stosunku do obecnego kursu, a pozycja – relatywnie spora, walor zaczyna mi ciążyć w portfelu, także w najbliższym czasie przewiduję jej częściowe zamknięcie jako nieuchronne.

Niemniej istotny pakiet CFG (o ile na szerokim rynku nie wydarzą się jakieś dramaty) planuję trzymać przynajmniej do końca 2020 r., z opcją przedłużenia na longterm w zależności od tego, jak będą kształtowały się perspektywy na sukces ACS, HFC i BoG. Jak tylko sprzedam część CFG pokażę cały portfel, w jakiej proporcji pozostaje moja pozycja na tym walorze w relacji do zainwestowanym środków w inne spółki.

Opublikowane przez Bycze Gierki

Jestem początkującym inwestorem (od 2016 r.). Prowadzę bloga o inwestowaniu. Inwestując skupiam się na modnych spółkach gamingowych, stawiam jednak na selekcję - krytycznym okiem spoglądam na wzrosty niektórych walorów. Poza tym IT (SasS), ale nie tylko (okazjonalnie inne branże, nie wykraczając jednak poza krąg własnych kompetencji - nie ruszam biotech, fotowoltaiki). Jeśli chodzi o bloga - lubię pisać i dyskutować o inwestycjach. Dodatkowo, jego prowadzenie pomaga w uporządkowaniu i konkretyzacji myśli, wyłapywaniu strategicznych błędów. Pisanie pamiętnika poprawia jakość procesu decyzyjnego. Dodatkowo, jego publiczny charakter wspiera samodyscyplinę i osłabia pokusę by naruszać własne zasady. W cotygodniowych wpisach z podsumowaniem zamieszczam informację o składzie portfela oraz wykonanych transakcjach, wraz z ich uzasadnieniem (swoisty pamiętnik inwestora). Transakcje, które wykonałem od razu opisuję na Twitterze, potem w podsumowaniu tygodnia daję do nich odnośniki – w ten sposób, zamieszczając tweet od razu po transakcji nie wiem jeszcze, czy było to zagranie zyskowne (to tak aby uniknąć podejrzeń, że dzielę się jedynie udanymi transakcjami).

10 myśli w temacie “CFG i PLW zbudują antyczny świat na nowo

  1. Pozwole sobie na poglad przeciwny co do poziomu ryzyka. Wydaje się, że cena CFG nie jest wygórowana, nawet przy obecnych poziomach. Porównanie jej do MOV będzie moim zdaniem prawidłowe, jeżeli porównamy ją na moment przed wydaniem DDS-a. Nie widzę na aktualny moment spolki z lepszymi projektami gamingowymi z grupy Playway. Pole do wzrostu jest wręcz oczywiste. Nie jestem sobie w stanie wyobrazić, że premiera ACS-a, czy HFC będzie niewypałem.

    Polubienie

    1. W niektórych kwestiach jesteśmy zgodni – zauważ, że mój wpis o CFG jest przychylny. Nie napisałem, że cena CFG jest wygórowana, ale przy tej kapitalizacji ma już z czego spadać. Przy niesprzyjającym otoczeniu rynkowym ryzyko wzrasta. Jako akcjonariusz również zakładam dalszy wzrost CFG. Wierzę, że dzięki PlayWay testing center ryzyko wypuszczenia na rynek niewypału (ACS i HFC) spada, jednak jestem w stanie sobie taką sytuację wyobrazić (negatywny scenariusz zawsze trzeba brać pod uwagę). Jeśli rozmawiamy o perspektywach spółek z PLW – to MOV ma porównywalne, o ile nie lepsze, ale to też widać w ich wycenie. Nadmierna pewność swoich decyzji i nadmierna wiara w przyszłość walorów to nie jest nic dobrego dla inwestycji. Życzę powodzenia z CFG i dziękuję za komentarz!

      Polubienie

      1. Nie ukrywam, że zacząłem śledzić Pana blog od paru dobrych tygodni i jestem bardzo mile zaskoczony :). Jeżeli chodzi o gaming, to na prawdę się Pan stara i ma Pan bardzo ciekawe typy. Co do CFG to sam jestem na walorze od momentu spadków, niestety nie poniżej 10 zł za akcję, jednak mimo wszystko wynik jest satysfakcjonujący. Chciałem ostatnio zwiększyć pozycję, jednak nie zdążyłem. Wynikło to z moich wyliczeń. Uważam, że zasięg kapitalizacji dla CFG to >100 mln. przy tych premierach i założeniu udanej premiery na poziomie DDS-u. Dzisiaj mając do dyspozycji środki zastanawiałem się nad uśrednieniem, jednak postanawiam się wstrzymać. Mam wewnętrzne przeczucie, że CFG zaskoczy bardzo miło akcjonariuszy. Niestety ma Pan rację i trzeba spodziewać się też negatywnego scenariusza :). Tak czy siak kurs akcji będę obserwował, może jeszcze pojawi się okazja :)? Pozdrawiam serdecznie.

        BTW. Obserwował Pan może Carbon Studio? Nie ukrywam, że posiadałem spółkę, jednak pozbyłem się jej przy ostatnich mocnych wzrostach. Zdaje się, że w tym przypadku mamy do czynienia z najzwyklejszą na świecie bańką spekulacyjną. Wynika to z zbyt dużych oczekiwań wobec spółki, która nie ma możliwości tak mocnej monetyzacji produktu. Miał Pan jakieś przemyślenia w tym zakresie?

        Polubienie

      2. Dzięki za miłe słowa! Na CFG również mam średnią powyżej 10 zł i absolutnie nie jest to dla mnie powód do zmartwień czy żalu. Osobiście w sukces na poziomie DDS nie wierzę, jeśli chodzi o ACS czy HFC – być może dopiero Builders of Greece, jednak trzeba brać pod uwagę, że poprzeczka DDS jest bardzo wysoko (dla ACS zasięgi Uboat-a byłyby już dużym sukcesem, budżet tej produkcji jest jednak mniejszy). Jeśli chodzi o Carbon – raczej im się zbytnio nie przyglądałem z uwagi na fakt, że zajmują się VR, a do tej pory nie postrzegałem tego segmentu za komercyjnie atrakcyjny (być może trzebaby ten research nadrobić, skoro PlayWay ostatnio ewidentnie traktuje VR poważniej niż kiedyś). PS – ten „Pan” nie jest konieczny. Pozdrowienia!

        Polubienie

  2. To mnie zaskoczyłeś (unikając już wielmożnego Panowania :D), bo wg. mnie właśnie HFC ma spory potencjał, znacznie przekraczający DDS-a. Zobacz sobie, jak wypadł HF i jego monetyzacja. Osobiście uważam, że te potencjały (HF vs HFC) są bardzo podobne, a dochodzi nam dość dobrze zakrojony marketing Playwaywa, w tym cross tych produktów. Co do BOG, zobaczymy jak wypadnie BOE. Sam jestem bardzo ciekaw tej premiery i tego jak zostanie przyjęta przez graczy. To będzie dużo świadczyć o potencjale kolejnej gry ze stajni CFG.

    Polubienie

    1. Też tak początkowo myślałem o HFC, jednak na tę chwilę liczba followersów na Steam jest relatywnie niewielka (ok. 1500), co daje pewien obraz tego, że wishlista raczej nie jest dla tej pozycji obecnie na wysokim poziomie. Być może wyczarują coś, np. nowe materiały dotyczące gry, co odwróci sytuację o 180 st., natomiast na tę chwilę wydaje się, że HFC jest projektem raczej niedużym, co nie oznacza, że magia HF nie podziała i sam cross z HF będzie już wystarczający, by uczynić tę grę sprzedażowym hitem.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: